Diari Kenangan Terindah

Untuk Tetamu Yang Sudi Singgah

Hari ini,

aku sempat menjenguk pantai akal yang sarat maklumat di dadanya aku akan pastikan sejarah terus mengalir tanpa noktah namun salam penghargaan tetap kukirimkan buat tamu sulung yang sudi singgah.



Terima kasih dan salam penuh hormat (al-Misri)

p/s- Kepada para tetamu, jangan lupa sign in my guestbook ok...



Feb 5, 2008

Melayu Yang Berani...

oleh; Nur Aqilah


Ini mungkin kali pertama Mamat sampai ke Kuala Lumpur tetapi bukanlah kali pertama dia menaiki bas sebagai alat perhubungan menuju ke destinasi. Di Kuala Lumpur, Mamat tinggal sementara di Kampung Kerinchi bersama Sakai. Pada suatu petang, Mamat diajak oleh Sakai ke Kuala Lumpur dengan menaiki bas.

Sakai : Jom pergi KL. Esok tahun baru, apa kata kita cuci mata.
Mamat : Ok, no problem...
Sakai : Wah, bangga aku siut kau pandai cakap org putih...
Mamat : Small matter...

Mendengar kata-kata Sakai tu, semakin kembanglah hidung Mamat seperti jambu air. Mereka pun bersiaplah lalu menaiki sebuah bas ke ibu kota. Si Sakai memilih untuk duduk di tempat duduk berasingan dengan Mamat bagi memastikan keselesaan. Ini kerana Si Mamat ni, badannya boleh kira besar le jugak. Apabila bas sampai di Lembah Pantai, lalu naik seorang warga asing dari Bangladesh dan duduk di sebelah Mamat. Apabila bas itu bergerak, tiba-tiba warga asing ni gelabah lalu bertanya kepada Mamat :

Abangla : Ekskiusme, this bas go to Mid Valley or not... because I'm new here?

Dengan confident dan beraninya Si Mamat menjawab dengan kuat bagi memastikan Sakai dan penumpang lain dalam bas mendengar kemahiran bahasa Inggerisnya;
Mamat : No....No...No....no... tol kondak, happy new year...

Kemudian Si Mamat sempat lagi menjeleng dengan bangganya ke arah Sakai bagi menunjukkan bahawa dia lebih berani berbahasa Inggeris...

Hakikatnya, memang dia sangat berani....

2 comments:

waliz said...

tol kondak tu apa...sory slow banyak!

Anonymous said...

Dia nak kata tell conduct kot.... Knp slow banyak?