Diari Kenangan Terindah

Untuk Tetamu Yang Sudi Singgah

Hari ini,

aku sempat menjenguk pantai akal yang sarat maklumat di dadanya aku akan pastikan sejarah terus mengalir tanpa noktah namun salam penghargaan tetap kukirimkan buat tamu sulung yang sudi singgah.



Terima kasih dan salam penuh hormat (al-Misri)

p/s- Kepada para tetamu, jangan lupa sign in my guestbook ok...



Feb 5, 2008

Ilmu Di Dalam Kitab atau Di dalam Dada?


oleh; Puteri Zulaikha


Sewaktu dalam perjalanan kembali ke Thaus dari sebuah daerah bernama Jarjan, selepas Imam Ghazali belajar dengan Imam Abu Nasyar Al Ismaili, rombongan Imam Ghazali telah dirompak oleh segerombolan perompak yang banyak berkeliaran di waktu itu. Semua barang mereka habis dirompak termasuklah manuskrip-manuskrip Al Ghazali yang berharga.

Al Ghazali merasa sayang sekali pada bahan-bahan manuskripnya itu lalu beliau memberanikan diri menghampiri ketua prompak untuk meminta kembali bahan-bahan tersebut.

Tatkala mendengar rayuan Al Ghazali itu maka ketua perompak itu lalu berkata,

"Apa gunanya lagi catatan-catatan engkau itu kiranya ilmu itu sudah engkau pelajarinya?

Bukankah ilmu itu sudah ada di dalam kepalamu (dadamu - penulis)?"

Bagaimanapun selepas itu ketua perompak itu telah mengembalikan semula barang-barang yang dikehendaki oleh Al Ghazali itu.

Sejak dari peristiwa itu Al Ghazali telah mengutamakan pemahaman serta penghafalan daripada kerja mencatat sewaktu mempelajari sebarang ilmu yang dituntutnya. Beliau sering menyebut,

"Pelajaran-pelajaran selanjutnya akan saya faham dan hafalkan kerana sekiranya barang-barang itu kemudiannya dirompak orang, saya tidak akan kehilangan apa-apa lagi ilmu yang telah saya pelajari itu."


~ Luqman Hakim

No comments: