Diari Kenangan Terindah

Untuk Tetamu Yang Sudi Singgah

Hari ini,

aku sempat menjenguk pantai akal yang sarat maklumat di dadanya aku akan pastikan sejarah terus mengalir tanpa noktah namun salam penghargaan tetap kukirimkan buat tamu sulung yang sudi singgah.



Terima kasih dan salam penuh hormat (al-Misri)

p/s- Kepada para tetamu, jangan lupa sign in my guestbook ok...



Jan 31, 2008

Dia Telah Pergi...


Dialah antara orang pertama memperkenalkan aku kepada dunia penulisan, khususnya bidang penulisan lirik dan puisi moden (sajak). Kali pertama aku berkenalan dengan Allahyarham kira-kira 11 tahun dahulu. Ketika itu kami masing-masing mengikuti bengkel penulisan lirik yang dianjurkan oleh Universiti Malaya (UM) dan Papita. Aku terlalu kerdil jika dibandingkan mereka yang hadir ketika itu. Namun, dengan minat yang kuat terhadap seni dan muzik, dari Johor Bahru aku menggalas azam ke UM untuk menyertai juga bengkel itu bagi menambahkan pengetahuan dan pengalaman. Selama 2 hari itu, aku banyak di tunjuk dan di ajar oleh Allahyarham tentang seni penulisan. Sedangkan ketika itu, Allahyarham juga seperti aku sebagai seorang peserta. Tapi pada hemat aku, Allahyarham lebih banyak membimbing aku jika dibandingkan input sebenar yang diberikan oleh pengajur (mungkin ketika itu aku antara peserta yang paling muda). Sejak detik itu, aku rasa sangat bersyukur kerana Allahyarham berterusan memberikan dorongan dan panduan untuk aku jadi lebih teliti sebagai seorang penulis... sehinggalah saat ini.


Allahyarham pernah pesan kepada aku;
membaca akan menjadikan kita lebih menjiwai pengalaman orang lain. Bacalah dengan penuh rasa hormat dan tulislah dengan penuh rasa jujur.
SAYU: Balu Allahyarham Loloq, Hariyah (dua dari kiri) bersama ibunya Hawa Md Bintan (kiri) di Tanah Perkuburan Islam Sungai Buloh, semalam. Allahyarham turut meninggalkan tiga anak iaitu Krsty Nur, 10; Jaevn Nur, 7 dan Yasha Nur, 5.


Al-Fatihah utk guruku Allahyarham Rosli b. Khamis @ Loloq maksudnya dalam bahasa Arab kalau tak silap semut merah... Dia telah pergi...

1 comment:

waliz said...

salam takziah...bukan misri saja tapi dunia muzik tanahair juga sangat terasa kehilangan beliau..