Diari Kenangan Terindah

Untuk Tetamu Yang Sudi Singgah

Hari ini,

aku sempat menjenguk pantai akal yang sarat maklumat di dadanya aku akan pastikan sejarah terus mengalir tanpa noktah namun salam penghargaan tetap kukirimkan buat tamu sulung yang sudi singgah.



Terima kasih dan salam penuh hormat (al-Misri)

p/s- Kepada para tetamu, jangan lupa sign in my guestbook ok...



Jan 18, 2008

APA YANG MENCANTIKKAN WAJAH...?


Oleh; Zun-Nun

Al Ahnaf b. Qais tergolong dalam golongan ulamak yang terkenal di zaman hidupnya. Pada suatu hari datang seorang pemuda dari suku Tai'yi berkunjung ke rumahnya. Rumah Al Ahnaf memang sentiasa di kunjungi oleh anak-anak murid dan sahabat handainya. Mereka yang datang itu adalah untuk berguru dan menuntut ilmu dari beliau. Walau bagaimanapun kedatangan pemuda dari suku Tai'yi ini amatlah menarik perhatian Al Ahnaf. Ahnaf mendapati pemuda ini sangat segak dan tampan berbeza dari pemuda yang sebaya dengannya .



Lalu Ahnaf pun bertanya; “Wahai anak muda! Adakah kamu menghiasi wajahmu dengan sesuatu ?” Jawab pemuda; “Memang benar, saya ada menghiasi wajah saya dengan sesuatu iaitu jika bercakap saya tidak pernah berbohong. Kalau ada orang yang sedang bercakap saya hanya duduk diam dan mendengar. Jika saya berjanji, akan saya tepati janji itu dan jika saya diberikan sesuatu amanah, saya tidak mengkhianatinya."
Mendengar jawapan yang bernas itu maka berkatalah Ahnaf, “Benar akan kata-katamu itu wahai anak muda, sungguh engkau telah menghiasi dirimu dengan akhlak mulia”.



* Bagaimana pula dengan kita? Apakah yang mencantikkan wajah kita?