Diari Kenangan Terindah

Untuk Tetamu Yang Sudi Singgah

Hari ini,

aku sempat menjenguk pantai akal yang sarat maklumat di dadanya aku akan pastikan sejarah terus mengalir tanpa noktah namun salam penghargaan tetap kukirimkan buat tamu sulung yang sudi singgah.



Terima kasih dan salam penuh hormat (al-Misri)

p/s- Kepada para tetamu, jangan lupa sign in my guestbook ok...



Jun 11, 2008

UNDANGAN DAN PEMAKLUMAN PROGRAM SASTERA DBPWS

PENDAHULUAN

Pementasan teater berskala kecil yang dikategorikan sebagai teater monodrama berjudul ‘Jual Ubat’ diusahakan pementasannya oleh DBP Wilayah Selatan (DBPWS) bersama Khalid Salleh yang merupakan pengarah, pelakon dan penggiat teater terkenal tanah air iaitu dengan kerjasama Persatuan Penulis Johor (PPJ). Atas tujuan menyemarakkan lagi pementasan teater terutamanya teater monodrama di negeri Johor, maka Unit Sastera DBPWS akan mementaskan teater monodrama ini di Balai Seminar DBPWS, Johor Bahru pada 20 - 21 Jun 2008. Pementasan ini juga diadakan sempena Sambutan Ulang Tahun DBP ke-52 Peringkat DBPWS.

UNDANGAN

Pengarah

Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Selatan

Dengan takzimnya menjemput

Y. Bhg. Datuk / Dato’ / Datin / Tuan / Puan

--------------------------------------------------------------

ke :

PEMENTASAN TEATER MONODRAMA

‘JUAL UBAT’

(Arahan dan Lakonan Khalid Salleh)

Tarikh / Masa:

20 Jun 2008 (Jumaat) : 8.30 malam

21 Jun (Sabtu) : 3.00 petang

- termasuk Diskusi Bersama Khalid Salleh

● 21 Jun (Sabtu) : 8.30 malam

Tempat:

Balai Seminar DBPWS,

Larkin Perdana, Johor Bahru.

Sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut, sila hubungi:

i. Rusdi Abd. Rahman, DBPWS (07-235 8802).

PERTANDINGAN DEKLAMASI PUISI

‘BAHASA JIWA BANGSA’

Sempena Sambutan Ulang Tahun DBP ke-52 Peringkat DBPWS

Anjuran Unit Sastera DBP Wilayah Selatan

Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) ditubuhkan pada 22 Jun 1956 di Bukit Timbalan, Johor Baru. Pada tahun ini DBP merayakan ulang tahun ke-52. Sempena sambutan ulang tahun DBP ke-52 peringkat DBP Wilayah Selatan (DBPWS), satu pertandingan deklamasi puisi bertemakan bahasa Melayu yang terbuka kepada umum akan diadakan di DBPWS.

Pertandingan ini terbuka umum kepada semua golongan masyarakat tetapi hanya dihadkan kepada para peserta yang bertaraf amatur sahaja. Peserta yang ingin menyertai pertandingan ini seharusnya merupakan peserta yang belum pernah memenangi sebarang pertandingan deklamasi puisi pada peringkat kebangsaan, negeri dan daerah yang dianjurkan oleh pihak jabatan kerajaan, pihak swasta dan pertubuhan atau badan bukan kerajaan. Syarat-syarat penyertaan dan tawaran hadiah seperti maklumat di bawah:

1. Pertandingan ini terbuka umum kepada semua golongan masyarakat di negeri Johor.

2. Penyertaan perserta terhad kepada peserta bertaraf amatur (seperti maklumat di atas). Pihak penganjur hanya akan memilih 20 peserta berdasarkan penyertaan terawal sahaja.

3. Pertandingan akan diadakan pada 22 Jun 2007 (Ahad) pukul 2.00 petang di Balai Seminar DBP Wilayah Selatan, Larkin Perdana, Johor Bahru.

4. Peserta dikehendaki mendeklamasikan hanya sebuah (1) puisi daripada 10 buah puisi pilihan bertemakan bahasa Melayu yang disediakan oleh DBPWS.

5. Deklamasi puisi yang dimaksudkan adalah pembacaan puisi, bukannya menyanyikan puisi dengan irama-irama tertentu dengan dibantu bunyi daripada rakaman kaset atau cakera padat atau sebagainya.

6. Sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut tentang pertandingan ini serta berhasrat ingin mendaftarkan diri sebagai peserta pertandingan, sila hubungi: Rusdi Abd. Rahman, DBPWS (No. tel.: 07-235 8802).

Hadiah:

a. Pertama - Wang tunai RM300.00 / Sijil Penghargaan / Hadiah Iringan.

b. Kedua - Wang tunai RM200.00 / Sijil Penghargaan / Hadiah Iringan.

c. Ketiga - Wang tunai RM100.00 / Sijil Penghargaan / Hadiah Iringan.

d. 7 hadiah sagu hati - Wang Tunai RM50.00 / Sijil Penghargaan/ Hadiah Iringan.

2 comments:

Anonymous said...

hai misri....u turut serta ke dalam pertandingan puisi kali ne...atau sebagai pemerhati sahaja..

al-Misri said...

Sebagai peserta mungkin tidak... tetapi mungkin sebagai pemerhati dari jauh....