Diari Kenangan Terindah

Untuk Tetamu Yang Sudi Singgah

Hari ini,

aku sempat menjenguk pantai akal yang sarat maklumat di dadanya aku akan pastikan sejarah terus mengalir tanpa noktah namun salam penghargaan tetap kukirimkan buat tamu sulung yang sudi singgah.



Terima kasih dan salam penuh hormat (al-Misri)

p/s- Kepada para tetamu, jangan lupa sign in my guestbook ok...



Apr 19, 2008

Pengetua dan Hubungan Manusia

Oleh; al-Misri

Perhubungan sesama manusia sangat penting diambil perhatian. Hubungan sesama manusia tidak dapat dielakkan. Di peringkat sekolah, kejayaan pentadbiran sesebuah sekolah sangat bergantung kepada cara mana hubungan antara pengetua, pentadbir, guru, pelajar dan ibu bapa serta pihak luar.


Kebanyakan pengetua dan pentadbir telah mengetahui pelbagai teori pengurusan dan ilmu psikologi. Malangnya ramai pengetua tidak aplikasinya di sekolah atau merasakan tidak sesuai dilaksanakan di peringkat sekolah. ‘Block mental' ini harus diketepikan. Sepatutnya para pengetua mengubahsuai teori-teori yang dipelajari dan tidak mengabaikannya begitu sahaja.

Contohnya :

  • Mesyuarat Persatuan Ibu Bapa dan Guru – hanya sekitar 20 ibu bapa yang hadir daripada 2700 bapa yang sepatutnya hadir.
  • Masalah disiplin pelajar. Seringkali ibu bapa menyatakan disiplin anaknya semasa di sekolah rendah amat baik, tetapi apabila bertukar ke sekolah menengah , disiplin anaknya semakin teruk. Dakwaan ibu bapa begini membawa maksud pendidikan sekolah menengah telah merosakkan anaknya.
  • Masalah black metal di kalangan pelajar.
  • Permasalahan politik yang dipegang oleh anak-anak sejak di bangku persekolahan
  • Kecenderungan ibu bapa menghantar anak ke sekolah bercorak agama
  • Penagihan dadah
  • Kemerosotan prestasi pelajar Melayu dalam pelajaran Matematik dan Bahasa Inggeris.

Komunikasi Pengurusan

Komunikasi pengurusan ialah proses bagaimana pengetua berkongsi pengalaman dengan guru-guru, kakitangan sokongan, para pelajar dan masyarakat sekitar sekolah . Seseorang pengetua yang berkesan, popular, disukai ramai dan disanjung oleh oleh guru-guru, ibu bapa dan para pelajar, perkara yang diambil perhatian ialah kemahiran berkomunikasi.

Berkomunikasi bukan sekadar bercakap, malahan berdiam diri dan berpakaian juga jenis komunikasi. Pengetua amat memerlukan kemahiran komunikasi pengurusan kerana beberapa faktor :

Menjalin hubungan

Dengan adanya kemahiran berkomunikasi, pengetua dapat menjalin hubungan mesra dengan semua pihak dan proses pengajaran – pembelajaran berjalan lancar.

Semua guru tidak rasa tertekan kerana adanya kemesraan daripada pengetua. Guru-guru merasakan diri mereka dihargai, dikasihi dan dimuliakan.

Semua pelajar lebih mudah berhubung dengan pengetua dan menyalurkan masalah tanpa ada sebarang sekatan. Apabila pelajar dapat menyatakan masalah, maka pengetua lebih mengetahui corak dan asas permasalahan di sekolah. Maka sebarang permasalahan, rasa tidak puas hati lebih mudah diselesaikan. Jadi komunikasi merupakan suatu pelepasan keluhan perasaan emosi dan memenuhi keperluan sosial. Contohnya : • Penyebaran risalah agama Kristian di kalangan pelajar Islam atau bukan Islam. Buku-buku Bible New Tastament diedarkan di luar sekolah dan dibawa ke kawasan sekolah tentu akan menimbulkan isu sensitif di kalangan pelajar terutama sekali di kalangan Islam. Pelajar yang terlibat dapat memberitahu perkara itu dan tindakan dapat diambil dengan cepat . Contohnya melaporkan kepada pihak polis atau pihak berkuasa yang lain.

Saling faham memahami

Melalui kemahiran berkomunikasi, para pengetua lebih saling memahami. Pihak atasan dapat memahami citarasa dan kehendak orang bawahan. Sementara pihak bawahan dapat mengetahui matlamat, objektif dan kehendak yang ingin dicapai oleh pihak atasan.

Segala maklumat sampai secara terus, tanpa melalui pihak ketiga. Komunikasi secara terus dan kerap adalah lebih baik. Jadi tidak akan berlaku penapisan maklumat. Tambahan pula maklumat boleh disampaikan secara formal dan tidak formal. Maklumat yang disampaikan secara tidak formal lebih memberi kesan di dalam ingatan.

Penyebaran maklumat lebih berkesan. Contohnya pengetahuan teknologi, latihan kerja, kewangan , pengurusan dan sebagainya. Pihak bawahan akan berfungsi lebih bebas, lebih kreatif, berkeyakinan dan penuh dedikasi.

Selain itu pembentukan matlamat akan lebih terarah dan terancangan. Pembentukan matlamat yahg merupakan perahan idea pengetua dan guru-guru akan lebih mujarab menyelesaikan masalah di sekolah . Dalam membuat keputusan , mesyuarat dan perbincangan mesti selalu diadakan. Alternatif yang dirumuskan akan diedarkan kepada semua bagi tujuan perbincangan dan maklumbalas. Apabila persetujuan dicapai, ia akan dimeteri , diedarkan dan dilaksanakan.

Mempengaruhi

Satu perkara yang tidak kurang penting ialah pengetua dapat mempengaruhi orang bawahan secara lisan dan secara fizikal. Guru-guru dana para pelajar akan lebih kagum dan terarah fikirannya kerana ‘boss’ begitu dekat dengan mereka. Guru-guru dan pelajar dapat digerakkan untuk mengubah tingkalaku, minat dan bekerjasama ke arah peningkatan prestasi akademik dan ko kurikulum di sekolah.

Misalnya pengetua mahu guru-guru lain bekerjasama dan mematuhi idea yang hendak dilaksanakan seperti mengadakan Jogathon dan Jamuan amal. Aktiviti ini hanya akan berjaya jika mendapat sambutan yang menggalakkan daripada para guru dan pelajar.

Komunikasi juga sebagai alat kawalan. Organisasi sekolah mempunyai hierarki, panduan yang formal yang perlu dipatuhi. Organisasi yang leper memudahkan maklumat disampaikan.

Membantu

Selain itu pengetua dapat membantu menyelesaikan masalah orang bawahan. Masalah peribadi dapat diluahkan tanpa rasa malu. Pengetua akan bertindak sebagai fasilitator dan kaunselor. Prestasi guru-guru dan pelajar dapat ditingkatkan dengan memberikan dorongan dan bimbingan.

Contohnya pengetua dapat membantu masalah guru yang tidak dapat mengawal kelas dengan baik. Pengetua atau guru disiplin menyiasat segera aduan guru tersebut. Pelajar yang nakal , bising dan tidak membuat latihan yang diberi, mestilah dihukum. Sekiranya pelajar tersebut bergaduh dengan pelajar lain atau tidak menghormati guru, tindakan gantung atau buang sekolah boleh diambil.

Dan banyak lagi sebenarnya nilai tambah yang perlu dimiliki dan diusahakan oleh seorang pengetua bagi memastikan organisasi di bawah pentadbirannya sentiasa berwibawa dan dihormati.

Penutup

Pengetahuan pengetua tentang ‘hubungan manusia dalam pendidikan ‘ cukup penting. Ia akan membentuk ciri-ciri kepimpinan yang berkesan :

  • kemahuan yang tinggi untuk memimpin dan tabah bertindak menghadapi cabaran
  • Pintar dan berinisiatif tinggi
  • berwawasan dan mempunyai matlamat yang jelas mengenai organisasi dan pengajaran
  • bekerja keras dan menjadi contoh yang baik kepada staf yang lain.
  • memberi peluang kepada guru menonjolkan kepemimpinan mereka
  • mengetahui batasan kepimpinan formal dan tidak formal seperti kemahiran interpersonal , ramah dan baik hati.
  • Proaktif dan bertanggungjawab sepenuhnya terhadap tugas.

Pengetahuan di atas selaras dengan saranan Sergiovanni ( 1995 : 85 ) , seorang pengetua yang berkesan perlu mempunyai lima kemahiran iaitu :

  • Kemahiran teknikal
  • kemahiran manusia
  • Kemahiran pendidikan
  • Kemahiran simbolik
  • Kemahiran budaya.

*** Apa macam, berani ke nak jadi pengetua...?

No comments: