Diari Kenangan Terindah

Untuk Tetamu Yang Sudi Singgah

Hari ini,

aku sempat menjenguk pantai akal yang sarat maklumat di dadanya aku akan pastikan sejarah terus mengalir tanpa noktah namun salam penghargaan tetap kukirimkan buat tamu sulung yang sudi singgah.



Terima kasih dan salam penuh hormat (al-Misri)

p/s- Kepada para tetamu, jangan lupa sign in my guestbook ok...



Dec 28, 2007

Bapa Komputer Moden


oleh Nur Aqilah

Dilahirkan di England pada 26 Disember 1792. Beliau merupakan bekas pelajar di Universiti Cambridge. Pada penghujung tahun 1816 belaiu telah menjadi fellow Persatuan Diraja, dan merupakan Profesor matematik di universiti tersebut. Babbage dikenali kerana melahirkan idea bagi membina Analytical Engine, pelopor kepada komputer digital.
Beliau juga mencadangkan penyelidikan yang melibatkan idea menggunakan mesin dalam menjalankan operasi penyelesaian matematik bagi mengelakkan kesilapan manusia dalam pengiraan Mesin ini boleh menyelesaikan masalah pengiraan sifir matematik seperti logaritma secara mekanikal tepat sehingga dua puluh digit. Mesin ini telah dicipta oleh Charkes Babbage pada tahun 1816. Mengikut draf yang dicadangkan pada peringkat awal, mesin ini menggunakan kad tebuk sebagai input, boleh menyimpan kerja-kerja sebagai ingatan, melakukan pengiraan secara automatik dan seterusnya mengeluarkan output dalam bentuk cetakan pada kertas. Konsep ini telah memeranjatkan ahli-ahli sains pada masa itu kerana dianggap terlalu maju.

No comments: