Diari Kenangan Terindah

Untuk Tetamu Yang Sudi Singgah

Hari ini,

aku sempat menjenguk pantai akal yang sarat maklumat di dadanya aku akan pastikan sejarah terus mengalir tanpa noktah namun salam penghargaan tetap kukirimkan buat tamu sulung yang sudi singgah.



Terima kasih dan salam penuh hormat (al-Misri)

p/s- Kepada para tetamu, jangan lupa sign in my guestbook ok...



Nov 6, 2007

SEBUAH HIKAYAT

SAKSI SERBA TAHU
oleh Zun-Nun


Di sebuah mahkamah, satu kes sedang di dengar dengan menghadirkan seorang saksi utama seorang ibu tua. Peguamcara mendapat giliran pertama untuk bertanya beberapa soalan kepada saksi.

Peguamcara : "Makcik Liza, makcik kenal siapa saya?"

Makcik Liza : "Ya, saya tahu benar siapa kamu, malah sejak kecil lagi. Kamu suka berbohong dan mengata di belakang kawan-kawan kamu. Aku juga tahu kamu ada menyimpan kereta curi di luar dan aku berasa amat kasihan dengan isterimu. Selain itu kamu suka bercakap besar, yang sama sekali tidak berasas dan benar. "

Peguamcara tersebut terpegun. Kerana lain yang di tanya .. lain pula jawapan yang diterima.Untuk mengatasi kekejutannya, dia bertanya dengan selambanya...,

Peguamcara : "Makcik Liza pasti juga mengenali Tuan Ahmad Fauzi, peguambela?

Makcik Liza : "Oh ya, tentu saja. Bahkan ibunya dulu sering meninggalkannya bersamaku waktu dia masih kecil. Tak jauh beza dengan kamu, Fauzi juga mengecewakan. Dia pemalas, suka menggoda perempuan dan hidupnya seolah-olah tanpa tujuan."

Habis sahaja Makcik Liza berbicara, hakim memanggil peguamcara dan peguambela untuk menghampirinya.

"Jika kamu berdua menanyakan kepadanya adakah dia kenal aku..., kamu berdua akan aku masukkan ke dalam penjara kerana menghina mahkamah..., " kata hakim.

* Watak di dalam hikayat ini tiada kaitan dengan yang hidup ataupun yang sedang meninggal dunia.


1 comment:

Acong said...

hahaha lawak gak citer tu....yg jd tanda tny sape plak nama hakim tu hahahaha...anyway lawak menjadi tp ending krg skit coz cam tergangtung skit...klu leh pas hakim tu panggil lawyer2 tu bg tau la apa tindakan makcik liza tu n br create 1 ending hehehe....klu x rsa cam tergantung jer...gantung x bertali hahha...