Diari Kenangan Terindah

Untuk Tetamu Yang Sudi Singgah

Hari ini,

aku sempat menjenguk pantai akal yang sarat maklumat di dadanya aku akan pastikan sejarah terus mengalir tanpa noktah namun salam penghargaan tetap kukirimkan buat tamu sulung yang sudi singgah.



Terima kasih dan salam penuh hormat (al-Misri)

p/s- Kepada para tetamu, jangan lupa sign in my guestbook ok...



Jun 14, 2009

PERANAN PENGETUA SEBAGAI KAUNSELOR SATU CABARAN ALAF BARU

Di sekolah seorang pengetua berhadapan dengan ribuan insan yang pelbagai ragam dan personaliti. Kita tidak perlu lagi mendendangkan lagu lama cara kita dididik dahulu. Ia telah berlalu ditelan zaman. Manusia yang menimbulkan masalah di sekolah tidaklah terlalu ramai. Kesabaran dan ketenangan tetapi penuh kemahiran diperlukan dalam menghadapi manusia bermasalah di sekolah. Oleh itu, telah sampai masanya kita sebagai Pengetua berperanan sebagai seorang kaunselor di sekolah pada hari ini walaupun ada diantara sekolah kita mempunyai kaunselor sepenuh masa.

Diantara sifat seorang kaunselor yang perlu ada pada seorang pengetua ialah sedia mendengar dan sedia menolong. Dengar dahulu apa saja aduan, rintihan dan kemarahan orang lain kemudian barulah membuat pertimbangan dan keputusan, bersedialah untuk menolong apa sahaja permasalahan yang perlu kita bersama menyelesaikannya.

Daripada kemahiran mendengar kita akan dapat melahirkan kemahiran-kemahiran yang lain seperti:

- Memfrasa semula

- Merumus

- Refleksi perasaan

- Konfrontasi

- Refleksi mata

- Soalan terbuka

- Soalan tertutup

- Interpretasi

Ciri-ciri baik seorang kaunselor yang lain (termaktub dalam PERASA) ialah ‘caring, understanding, trusting, accepting, patience, positive thinking, listening, empathy dan assertive’. Selain daripada itu, pengetua juga perlu memiliki beberapa kemahiran seperti:

- Pengurusan masa

- Pengurusan diri

- Mendengar

- Pengurusan tekanan

- Membuat keputusan

- Komunikasi

- Sosial

- Menyelesi masalah

Adunan daripada kemahiran kaunseling dan memahami keperluan asas manusia akan membantu pengetua menyelesaikan masalah di sekolah dengan tenang dan bijaksana. Pelajar dan guru akan menerima pengetua sebagai seorang ayah yang sentiasa memberi bimbingan dan nasihat dan kalaulah menjadi penghukum maka jadilah seorang penghukum yang adil.

Cadangan

Untuk memantapkan pengetua menjadi seorang kaunselor, penulis mencadangkan kepada pihak atasan yang berkaitan dengan pendidikan supaya mengambil beberapa langkah susulan seperti:

  1. Mengadakan kursus pendek kemahiran kaunseling kepada semua pengetua diperingkat negeri dan daerah. Kerjasama boleh diperolehi daripada PKPSM dan Majlis Kaunselor Pelajar Negeri.
  2. Semua pengetua diwajib menghadiri kursus PERASA yang diperkenalkan oleh IAB.
  3. Pengetua perlu membuat sekurang-kurangnya satu kajian kes dalam setahun dan dibentangkan dalam perjumpaan PKPSM.
  4. Pengetua yang berminat dalam kaunseling perlu diberi peluang melanjutkan pelajaran ke tahap yang lebih tinggi.
  5. Pengetua yang berjaya menyelesaikan masalah di sekolah dengan pendekatan kaunseling perlu diberi pengiktirafan sewajarnya dan dijadikan Pengetua contoh.

1 comment:

Anonymous said...

salam.
tuan, sudah ada pengetua yang punya latar belakang kaunseling dan mengamalkan kaunseling dalam kepengetuaa beliau. rujuk pengetuasutas,blogspot.com. tk.