Diari Kenangan Terindah

Untuk Tetamu Yang Sudi Singgah

Hari ini,

aku sempat menjenguk pantai akal yang sarat maklumat di dadanya aku akan pastikan sejarah terus mengalir tanpa noktah namun salam penghargaan tetap kukirimkan buat tamu sulung yang sudi singgah.



Terima kasih dan salam penuh hormat (al-Misri)

p/s- Kepada para tetamu, jangan lupa sign in my guestbook ok...



Nov 6, 2007

CIKGU JOHAN

Oleh Al-Misri

Semboyan berbunyi nyaring memberi amaran kepada semua pelajar agar bersiap sedia menghadapi persekolahan pada hari ini, 21 Julai 2313. Semboyang yang sudah uzur itu tidak pernah melupakan tanggungjawabnya walaupun tiada siapa yang peduli. Kenderaan pelajar dan guru bergerak perlahan-lahan memasuki kawasan sekolah menerusi kawasan kawalan keselamatan. Setiap kereta dan setiap individu harus melalui kawasan ‘scanner’ untuk memastikan mereka tidak membawa sebarang senjata.Alat yang dipasang 20 tahun lalu sudah tidak berfungsi dengan sempurna kerana kemajuan teknologi terkini yang menghasilkan pelbagai jenis senjata dapat mengelak ‘scanner’ ini.

Cikgu Johan memandu kereta Gen-5 model 2300 meninggalkan kawasan kawalan keselamatan. Kereta antipencemaran yang direka oleh beberapa orang jurutera Malaysia itu dijangka dapat menangani masalah pencemaran dan krisis tenaga. Kereta ini tidak akan mengeluarkan sebarang asap atau sisa buangan kerana menggunakan 100 peratus tenaga elektrik yang dijana daripada bateri khas bertenaga tinggi. Setelah meletakkan keretanya di garaj yang dikhaskan untuk guru, dia bergegas ke bilik mesyuarat. Hari ini ahli lembaga sekolah akan bersidang, dan sebagai guru baru dia perlu hadir untuk menyebatikan dirinya dengan masalah disiplin dan akademik pelajar.

“Apa yang perlu kita tumpukan di sini ialah usaha kita untuk mencegah pelajar-pelajar kita daripada membawa masuk senjata ke kawasan sekolah,” suara garau Cikgu Sahar bagaikan kata aluan kepada Cikgu Johan apabila dia membuka pintu bilik mesyuarat. Kehadirannya sedikit pun tidak mengganggu perjalanan mesyuarat. Pada perkiraan Cikgu Johan perbincangan ini mungkin sudah berlanjutan selama 10 minit.

“Alat ‘scanner’ yang kita gunakan selama ini ketinggalan zaman untuk mengesan senjata yang semakin canggih”. Cikgu Sahar yang merupakan cikgu yang paling lama mengajar di sekolah ini meneruskan penerangannya.

“Tetapi semasa alat ini baru dipasang pun, tiada senjata yang dapat dikesan ketika dibawa masuk”. Cikgu Zainal Timbalan Pengetua mencelah.

“Memang benar kerana tiada siapa yang membawa masuk senjata untuk mengelakkan daripada dikesan. Tetapi sekarang ada pelbagai senjata laser seperti ‘us-A’ yang kecil tetapi bertenaga. ‘Us-A’ ini diperbuat daripada bahan plastik campuran. Jika ‘us-A’ ini dibalut dengan sehelai kertas sekalipun ia akan melepasi ‘scanner’. Pembuatan dan penggunaannya diharamkan di seluruh dunia kerana senjata ini sering digunakan oleh pengganas. ‘Us-A’ menjadi senjata rebutan di pasaran gelap. Menurut laporan polis, senjata ini biasanya dibeli oleh pelajar”.

“Tidak adakah alat yang dapat mengesan senjata seperti ini?” Cikgu Johan cuba melarutkan dirinya ke dalam perbincangan itu. Sepuluh pasang mata terpanah kepada Cikgu Johan, bagaikan terperanjat dengan kehadirannya yang tidak begitu disedari.

“Ada, tetapi kita terpaksa menggunakan semua wang peruntukan sekolah ini untuk membelinya,” sahut Cikgu Anwar selaku bendahari sekolah, sambil berdiri mengambil sepotong kuih.

“Saya rasa masalah ini berpunca daripada kelalaian sesetengah guru pada masa lalu dalam mengajar Pendidikan Islam dan Moral. Mereka tidak cuba memperkukuhkan pendidikan itu ke dalam jiwa anak murid mereka.” Ustazah Nabilah yang merupakan orang yang keempat terpenting dalam ahli lembaga sekolah serta guru kanan pendidikan kerohanian memberi pendapat.

“ Ada benarnya pendapat ustazah itu, tetapi saya rasa kita berkumpul bukan untuk mencari punca sebaliknya penyelesaian terhadap masalah ini. Rasanya perkara yang lalu tidak ada guna kita ungkit.” Cikgu Jamil, Pengetua sekolah membawa kembali perbincangan ke daerah asalnya.

Cikgu Johan terasa hendak membuka mulut untuk menyuarakan pendapatnya tetapi segera dimatikan keinginannya, menyedari dia hanya pemerhati.

“Bagaimana kalau kita singkirkan ketua-ketua geng?” Cikgu Iman yang baru sebulan bertugas sebagai Timbalan Pengetua Hal-Ehwal Murid memberi idea, sekadar tidak mahu dianggap pasif oleh ahli lembaga sekolah.

“Hiss...... lagi kacau! Kita percaya terdapat dua kumpulan besar geng pelajar yang sangat berpengaruh serta beberapa geng kecil. Kumpulan pertama diketuai oleh Mohd. Shukor, atau lebih dikenali dengan nama ‘Jenggo’. ‘Jenggo’ menamakan kumpulannya ‘Racun’. Kumpulan kedua pula diketuai oleh Akhbar yang lebih betah dipanggil ‘Bai’. ‘Bai’ pula menamakan kumpulannya ‘Peluru’. Kedua-dua kumpulan ini sering bergaduh terutamanya di luar sekolah. Sering kita menerima laporan polis mengenai pergaduhan yang melibatkan mereka. Yang kita bimbangkan ialah kebanyakan mereka menggunakan senjata ‘us-A’. Ada juga kumpulan-kumpulan kecil yang lain, tetapi mereka lebih merupakan kelompok yang tersingkir daripada kedua-dua kumpulan ini. Ada juga satu kumpulan yang menggelar diri mereka ‘hard rock’ yang diketuai oleh Badrul atau digelar ‘Boroi’. Dia dikatakan tersingkir daripada kumpulan ‘Peluru’ kerana dituduh cuba mengkhianati kumpulan itu. Walau bagaimanapun kumpulan-kumpulan kecil ini tidak memberi sebarang masalah, dan kita yakin sekiranya ‘Racun’ dan ‘Peluru’ bubar, maka kumpulan-kumpulan kecil ini akan hilang dengan sendirinya,” terang Cikgu Sahar dengan terperinci, sambil matanya tertumpu kepada Cikgu Johan. Sebagai guru yang baru bertugas, Cikgu Johan pasti belum begitu arif dengan situasi sekolah ini, fikir Cikgu Sahar.

Setelah menelan seteguk air kopinya yang sudah mulai sejuk, Cikgu Sahar menyambung kembali, “Apa yang saya cuba gambarkan di sini ialah keadaan huru-hara yang mungkin akan timbul akibat penyingkiran ketua-ketua mereka dari sekolah. Pasti berlaku pergaduhan untuk melantik ketua baru. Mungkin juga mereka akan berdamai, tetapi kita tidak boleh mengambil risiko mengakibatkan keselamatan umum terancam !”

* * *

Pendingin hawa berdengung perlahan. Persidangan yang tidak selesai pagi tadi pasti berputar dalam kotak fikir Cikgu Johan. Benarkah pelajar sekolah ini sebegitu teruk perangai mereka. Nyatalah sekarang dia berhadapan dengan generasi yang sudah kehilangan nilai-nilai tradisi ketimuran yang penuh dengan kelembutan. Mungkin Perang Kimia yang meletus dua abad yang lepas menghasilkan generasi yang sebegini rupa.

Cikgu Johan tersentak lalu bangkit daripada pembaringannya. Sambil duduk berjuntai kaki dibirai katil, dia menyentuh punat komputer di sebelah katilnya. Bunyi ‘beep’ jelas kedengaran menandakan semua sistem komputer telah bangun daripada ‘rehat’nya dan bersedia untuk beroperasi. Cikgu Johan segera menarik kerusi lalu duduk. Skrin komputernya memaparkan segala persediaan untuk mengajar esok hari. Mata pelajaran Ekonomi.

Apabila berpuas hati dengan kandungan pelajaran dan soalan, dia segera mengangkat telefon dan menghubungi Pusat Kawalan Komputer Sekolah. Beberapa minit kemudian, dia bersandar senang sambil memerhatikan data pada komputernya dipindahkan ke bilik darjahnya melalui modem satelit.

Meskipun sudah dua minggu dia melaporkan diri ke sekolah tetapi esok adalah hari pertama dia akan mengajar. Entah mengapa hati kecilnya berdoa semoga ‘Jenggo’ dan ‘Bai’ akan menjadi salah seorang anak muridnya. Seperti teringatkan sesuatu, Cikgu Johan menarik lacinya dan mengeluarkan dua helai kertas. Kedua-dua helai kertas ini diambil secara bersembunyi dari bilik rekod pejabat. Data peribadi ‘Jenggo’ dan ‘Bai’ tercatat dengan jelas berserta dengan gambar mereka. Gambar yang terlekat di bahagian atas kertas itu menarik perhatian Cikgu Johan. Gambar mereka di tingkatan satu hanya menonjolkan wajah yang bersih bagai kain putih yang baru dibeli. Sudah empat tahun berlalu, entah bagaimanakah wajah mereka sekarang, getus hati Cikgu Johan lalu kembali berbaring.

* * *

Pintu automatik terbuka luas dan memberi laluan kepadanya untuk bolos ke dalam kelas Tingkatan Lima Mahathir. Tentunya mengambil nama Perdana Menteri Malaysia yang keempat. Beliaulah yang telah mengutarakan Wawasan 2020 dan telah membawa Malaysia menjadi negara perindustrian terutama di dunia seperti sekarang ini.

Tiada ucapan salam menyambut kedatangannya, seperti mana biasa dilakukan oleh pelajar pada abad 21. Cikgu Johan berjalan pantas ke meja guru dan memasukkan kad pengenalan gurunya ke dalam komputer pusat kelas di meja guru. Dia segera menekan beberapa kunci pada papan kekunci untuk membawa maklumat mata pelajarannya dari memori komputer. Sebentar kemudian, terpapar perkataan ‘Ekonomi’ di skrin paparan di hadapan kelas. Dua puluh lima kepala mengangguk perlahan menyedari bahawa Cikgu Johan adalah pengganti kepada Guru Ekonomi sebelum ini yang telah bersara.

Bunyi berdengung seperti langau kedengaran apabila pelajar menjawab salam Cikgu Johan. “Ekonomi adalah salah satu pelajaran penting dalam kehidupan kita, dan telah dipelajari oleh pelajar-pelajar di dunia sudah berkurun lamanya,” mukadimah yang dipetik daripada kata-kata bekas guru Ekonominya terhenti apabila terpandang dua wajah di belakang kelas yang tidak terjejas dengan pertambahan usia sebanyak empat tahun. Cikgu Johan langsung tidak menyangka yang kedua-dua ‘Jenggo’ dan ‘Bai’ akan menjadi anak muridnya sekaligus.

“Mohd. Shukor,” tersentak wajah yang tunduk memerhatikan garisan di tangan bagaikan penilik nasib. Mungkin dia terasa janggal dengan namanya sendiri kerana selama ini dia lebih dikenali sebagai ‘Jenggo’.

“Ya,” sahutnya ringkas.

“Cuba kamu definisikan perkataan ekonomi.”

Dia terdiam. Matanya melilau memandang skrin paparan dan sesekali menjenguk ke skrin komputernya sendiri seperti mengharapkan jawapan yang diperlukan akan muncul di situ.

“Sampai mana kamu dah belajar ekonomi?” Cikgu Johan bertanya soalan yang dia sendiri maklum akan jawapannya.

“Ekonomi Eropah sejak zaman kejatuhan Blok Komunis,” jawab ‘Jenggo’ atau Mohd. Shukor itu dengan pantas. Sekurang-kurangnya dia bukannya seorang pelajar yang leka, fikir Cikgu Johan.

“Sebegitu jauh kamu belajar ekonomi, masih tidak tahu definisi perkataan ‘ekonomi’?” Dia dapat mengesan senyum sinis pada muka ‘Bai’.

Kelas diteruskan tanpa sebarang kesulitan. Ternyata mereka tidaklah seburuk yang disangka. Cuma kumpulan yang mereka tubuhkan sendiri secara tidak langsung membahagikan mereka kepada dua kelompok yang nyata. Apabila salah seorang anggota sesuatu kumpulan bangun menjawab soalan, maka ahli kumpulan yang satu lagi akan menjuihkan bibir.

Masa Ekonomi berakhir, dan sekelompok pelajar keluar dari kelas dan berkumpul di luar bersama ‘Jenggo’, manakala ‘Bai’ terus duduk di dalam kelas sambil dikelilingi oleh pengikutnya. ‘Jenggo’ dan ‘Bai’ bertentang mata buat beberapa ketika. Hati Cikgu Johan berdebar-debar. Lagak mereka bagaikan hendak bertempur. Masing-masing menyeluk poket seluar, bersedia untuk mengeluarkan sesuatu. Akhirnya ‘Jenggo’ berpusing dan beredar, diikuti oleh pengikutnya.

* * *

Buku Psikologi Pelajar tulisan Dr. Rubiah K. Hamzah dibeleknya berulang kali. Hampir remuk buku yang baru dibelinya di Pusat Perkhidmatan Buku Berkomputer (PPBB) dalam perjalanan pulang dari sekolah. Di antara ratusan buku psikologi yang ada di senarai PPBB, dia memilih buku ini kerana penulis buku ini merupakan bekas gurunya.

Dia bungkam. Matanya terasa berdenyut-denyut kerana sudah hampir dua jam menatap buku itu, namun kandungan buku itu tidak berjaya meleraikan kebuntuan yang bermain di kepalanya. Cikgu Johan mengetepikan buku itu lalu berbaring. Oh. Tuhan ! Bantulah aku untuk membimbing mereka ke arah yang Kauredai, doanya sebelum terlena.

Kehadirannya di bilik guru disambut dengan pesanan Cikgu Jamil di Interkom mengarahkannya untuk hadir ke bilik Pengetua. Setelah memadamkan pesanan itu, dia segera melangkah ke pejabat Pengetua. Melihat kedatangannya, Setiausaha Pengetua segera menekan punat pintu untuk mempersilakannya masuk.

“Assalamualaikum,” tegur Cikgu Johan agak keras apabila salamnya yang pertama tidak didengari oleh Cikgu Jamil yang terlalu khusyuk menatap beberapa keping kertas di tangannya.

Cikgu Jamil mengangkat mukanya yang kelihatan tegang. “Cuba cikgu baca laporan ini,” katanya sambil menunjukkan kertas di tangannya.

Belum pun sempat Cikgu Johan membaca, ketuanya menjelaskan, “Ini adalah laporan daripada ibu pejabat saya pukul tiga petang semalam. Seramai 15 pelajar sekolah ini ditangkap kerana menggangu ketenteraman awam di Bandar Zon Selatan. Mereka bertempur sesama sendiri menggunakan beberapa jenis senjata berbahaya. Ada yang cedera parah dirawat di hospital. Menurut pengamatan saya, pelajar yang terlibat adalah terdiri daripada kumpulan ‘Racun’ dan ‘Peluru’. Walau bagaimanapun ketua mereka tidak terlepas.

“Apa kaitannya dengan saya ?” tanya Cikgu Johan, ragu-ragu dengan tujuan dia dipanggil.

“Menurut laporan harian Pusat Kawalan Komputer Sekolah kepada saya, cikgu ada menyoal pelajar-pelajar cikgu secara lisan semalam. Mengikut teori saya, salah seorang ahli kumpulan telah menghina kumpulan yang yang lain menerusi jawapannya. Ini mengakibatkan lawannya sakit hati. Kerana itu mereka bertembung untuk membuat perhitungan sebaik-baik sahaja selesai persekolahan semalam.”

“ Saya rasa tidak salah saya menyoal pelajar-pelajar kelas saya.”

“ Saya tak kata cikgu salah, cuma saya nak ingatkan cikgu, kita tak boleh menyoal pelajar sewenang-wenangnya. Tugas guru ialah mengajar supaya mereka faham. Soalan hanya boleh dibuat melalui ujian bertulis atau komputer.”

“ Sekarang ini mereka semua ditahan di balai polis pusat sehingga ibu bapa mereka datang untuk menjamin mereka,” sambung Pengetua apabila melihat Cikgu Johan hanya mendiamkan diri sambil meneliti kertas ditangannya.

“Cikgu!” Langkah Cikgu Johan terhenti sebelum keluar dari bilik Pengetua. “Saya ada mendengar rakaman pengajaran cikgu semalam. Saya rasa cikgulah orang yang dapat mengubah sikap degil mereka ini. Cuma saya berharap cikgu akan berhati-hati dalam setiap tindakan cikgu.”

* * *

“Awak berdua tahu tak, apa yang awak lakukan adalah bertentangan dengan etika kehidupan manusia yang beradab sopan dan beragama seperti bangsa kita ini. Hanya manusia jahil dan tak bertamadun seperti pada zaman batu sahaja yang akan bertindak bodoh seperti kamu berdua.”

Merah padam muka ‘Jenggo’ dan ‘Bai’ yang duduk bersebelahan apabila mereka disifatkan oleh Cikgu Johan seperti manusia zaman batu. Bagi Cikgu Johan pergabungan mereka di dalam kelas sudah melampau dan sukar dimaafkan.

“Kerana persengketaan dan pergaduhan di antara manusialah keseimbangan ekologi dunia semakin merosot. Persengketaan antara penduduk Barat dan Timur bumi ini menyebabkan meletusnya Perang Kimia dua abad yang lalu. Akibat peperangan ini hampir 55% daripada muka bumi tidak selamat untuk didiami kerana limpahan sisa toksik dan radioaktif. Sekarang ini pula berlaku persengketaan antara golongan elit yang tinggal di Pusat Komuniti Bulan. Ramai orang menjangka satelit semula jadi tunggal bumi ini akan musnah.”

“ Kamu semua sudah dewasa, seharusnya tahu menilai dan bertindak menurut fikiran yang rasional,” nada suara Cikgu Johan mula mendatar. Sambil duduk dia menyambung, “Bangsa kita akan musnah satu hari nanti jika kamu berdua dan pengikut-pengikut kamu berkelakuan sebegini. Persengketaan adalah sia-sia sama ada kita menang atau kalah. Menang jadi arang, kalah jadi abu.”

Cikgu Johan berfikir keras. Dilihat ‘Jenggo’ dan ‘Bai’ menundukkan kepala masing-masing. Mungkin kata-katanya ada yang tersangkut pada fikiran mereka. Bagaimana pula dia hendak menyatukan dua hati yang berbeza itu. Bagai menyatukan batu dengan gam kanji. Mampukah dia? Dia merenung wajah kedua-dua anak muridnya itu. Yang terpapar ialah sifat keras kepala.

“Saya akan tinggalkan kamu berdua di sini. Dan bila saya kembali saya mahu kamu berdua sudah berdamai dan berkelakuan seperti manusia yang waras. Oh ya! Baru cikgu teringat, cikgu akan mencadangkan kepada pihak sekolah untuk membentuk sebuah jawatankuasa bagi membincangkan masalah-masalah yang timbul di sekolah ini. Jawatankuasa ini akan dianggotai oleh pelajar sekolah, dan dibantu oleh guru-guru. Cikgu akan mencadangkan kepada pihak sekolah agar melantik kamu berdua sebagai ahli dalam jawatankuasa ini.” Terangkat kening mereka apabila mendengar kenyataan Cikgu Johan yang terakhir, bagai melantik penjenayah menjadi polis.

Cikgu Johan berjalan meninggalkan bilik kaunseling dalam keadaan kedua-dua musuh ketat itu berpandangan sesama sendiri. Senjata ‘us-A’ yang dirampas daripada ‘Jenggo’ dibawa bersama. Dia bersyukur kerana tiba ke kelas tepat pada masanya. Kalau tidak mungkin kepala ‘Bai’ sudah berkecai.

Sambil duduk di kerusinya dia berfikir, wajarkah dia melantik ‘Jenggo’ dan ‘Bai’ menjadi ahli dalam jawatankuasa itu. Dia yakin Pengetua akan bersetuju dengan cadangan untuk menubuhkan jawatankuasa itu, tetapi melantik orang yang banyak menimbulkan masalah kepada sekolah tidak masuk akal. Sebelum bertemu dengan Pengetua, dia perlu bertanya kepada guru-guru yang lain. Setidak-tidaknya dia tidak mahu diketawakan oleh Pengetua nanti. Lama dia berfikir, akhirnya dia bingkas bangun dan berjalan pantas menuju ke bilik kaunseling, bimbang kalau-kalau mereka bertindak mengikut perasaan masing-masing. Dari bilik kaunseling kedengaran bisikan yang mendebarkan. Pintu automatik yang terbuka, sedikit pun tidak mengganggu ‘sembang’ dua sahabat baru. Sesekali mereka ketawa bagaikan dua sahabat lama yang sudah bertahun tidak berjumpa.

Maha Berkuasa Tuhan yang di tangan-Nya terencana kehidupan kita, doa Cikgu Johan sambil tersenyum lega.

No comments: